Jäfvla scenkonst grundades 2010 av Sara Israelsson och Klara Lindal, efter att de båda utexaminerats från Kulturamas utbildning i teaterregi. Jäfvla scenkonst är en ideell förening som verkar under devisen “Vi tror att ett feministiskt och normkritiskt perspektiv inte går att stänga av”.
Jäfvla scenkonst har under flera år arrangerat Jäfvla: en bok-klubb på Turteatern och deltog 2014 på Paradisofestivalen med “En vänstervriden bok-klubb”. 2015 deltog Jäfvla scenkonst på Teater Tribunalens festival “Två veckor i maj” med föreställningen “Den osynliga handen”. Under 2016 samarbetade Jäfvla scenkonst med SF-bokhandeln kring ett evenemang för Stockholms Kulturnatt. Jäfvla scenkonst har under flera års tid arbetat med en nyöversättning av Sarah Kanes pjäs “4.48 Psychosis”.
Under sommaren 2018 gästspelar Jäfvla scenkonst på Teater Tribunalen, med föreställningen “Utanför dörren”.
Sara Israelsson är dramaturg, regissör och initiativtagare till Jäfvla scenkonst.
Hon har en magisterexamen (MLitt) i Playwriting and Dramaturgy från University of Glasgow och arbetar som dramaturg på Kulturhuset Stadsteatern. Hon har även läst teaterregi på Kulturama, filmskapande på Sundbybergs Folkhögskola och kurser i filmvetenskap, musikteori och operaanalys vid Stockholms Universitet, och har en fil. kand. i genusvetenskap och sociologi. Hennes examensprojekt från Sundbybergs Folkhögskola, konstfilmen “We’re here”, har visats på Klubb Idyll och hennes examensprojekt från teaterregiutbildningen, Maeterlincks “De blinda”, framfördes tillsammans med de andra regielevernas föreställningar under den delvis egenproducerade festivalen “Plattform 11” i juni 2010. Sara har arbetat som regiassistent och dramatiker på Teater Tribunalen och har även suttit i teaterns styrelse. 2015 regisserade hon Jäfvla scenkonsts föreställning “Den osynliga handen”, som hon även skrev manus till.
Klara Lindal är skådespelare och regissör, utbildad på Kulturama.
Hon har under många år varit verksam som skådespelare och regiassistent på Sagateatern på Lidingö, där hon nu arbetar som teaterpedagog. Hennes examensprojekt från Kulturamas teaterregiutbildning, Strindbergs “Moderskärlek”, framfördes tillsammans med de andra regielevernas föreställningar under den delvis egenproducerade festivalen “Plattform 11” i juni 2010. 2011 samregisserade och skådespelade hon i en uppsättning av Molières “Tartuffe”. 2015 producerade hon Jäfvla scenkonsts föreställning “Den osynliga handen”. På Sagateatern har hon även regisserat föreställningarna “Gråt inga tårar – en existentiell dansbandmusikal” (hösten 2014) och “Man ska ju vara två” (våren 2016).
foto: Elin Jensdotter Hont